Jag brukar handla på Coop, och är medlem. Alldeles nyligen har Coop bytt återbäringssystem, och i förra veckan kunde jag för första gången handla särskilda varor till rabatterat pris. Erbjudandena baseras på tidigare köp, det finns sådant jag brukar köpa (”favorit”) och andra varor (”tips”).

Coop profilerar sig med frågor om ekologi och miljö. Man har t.ex. erbjudandet veckans ekologiska, och skriver på sin hemsida ”Man ska inte behöva ha det gott ställt ekonomiskt för att ha det gott ställt ekologiskt. Därför sänker vi varje vecka priset på flera ekologiska varor.” Detta supervalår bedriver man opinion för ekologiska frågor genom Ekolöftet.

Då är det på sin plats att anmärka när man som medlem och kund får erbjudanden som inte gäller för ekologiskt. Bland tipserbjudanden förra veckan fanns en juice som också finns som ekologisk, men för det ekologiska alternativet blev det ingen rabatt. Alltför ofta har butiker erbjudanden och rabatter med den finstilta informationen ”gäller ej krav/rättvise”. Om Coop vill leva upp till sin miljöprofilering bör alla rabatterbjudanden åtminstone matchas av motsvarande för det ekologiska och/eller det rättvisemärkta alternativet.

Sara Blom

Tankesmedjan Areopagen