Igår lyssnade jag på ett antal teologiska föredrag. Ett av dem inleddes med en bild på en reklamaffisch för en utländsk bank. Bilden illustrerade poängen som föredragshållaren ville göra. Inga fler bilder visades, men denna bil låg kvar på bildduken under hela föredraget och den efterföljande frågestunden.

En bit in i frågestunden inledde den i publiken som fått ordet med att säga: ”I have a request, could you please remove the commercial.” Föredragshållaren verkade inte höra riktigt, eller kanske hade han helt enkelt glömt bort bilden som fanns bakom honom. Någon i publiken skruvade på sig lite obekvämt. Begäran följdes av en fråga, och allt rullade på.

Men hans begäran tål att tänka på. Överallt finns reklam och logotyper. Helatiden har vi varumärken mitt framför ögonen. Jag skriver detta på en dator med tydligt synlig logga, i en webbrowser med en annan logga, och jag använder en datamus med en tredje logga. Den, i sin tur, ligger på en musmatta med ett företags webadress tryckt på sig. Min engångspenna har pennföretagets logga. Om jag går ner och tittar på TV, tittar jag också rakt på varumärket för själva TV-apparaten. Öppnar jag kylskåpet står där tetror, burkar och tuber med loggor på. Och när jag stänger kylskåpsdörren sitter kylskåpsföretagets logga där som en utsmyckning.

En del varumärken har jag aktivt valt. Kanske för att det är ett företag som jag tror är bra på något sätt. Eller bara för en allmänt vag känsla att jag gillar det. (Hur kan man ens gilla ett varumärke, bortsett från om loggan är estetiskt tilltalande? Det är väl prylen jag eventuellt uppskattar, inte loggan på den?)

Ibland när jag lagar något klädesplagg passar jag på att ta bort märkesetiketten, och på min vardagsryggsäck har jag faktiskt täckt över det kända märket med en tyglapp. Men det är ett sisyfosarbete om man skulle sätta det i system. Nu vill jag inte påstå att jag generellt är emot reklam, men jag skruvar obekvämt på mig när jag blir påmind om denna fullständiga invasion av märken och logotyper.

Vi är så påverkade att vi tror att alla vill sälja något. Vi tänker varumärke i alla sammanhang. Visst kan vi lära från olika discipliner, så också från varumärkes-tänk. Men alla vill faktiskt inte sälja något, allt är inte till salu.

Jag kanske knatar ner till min TV strax och kollar på något program med diverse produktplacerade saker. Det är i så fall inte värre än allt som är produktplacerat hemma hos mig.

Sara Blom

Tankesmedjan Areopagen