I år är det kooperationens år. Och jag har just skrivit min första motion någonsin till stämman för det enda kooperativ jag är med i, Coop. Nu är ju Coop så stort att man ibland glömmer bort att det är ett medlemsägt kooperativ, och att medlemskapet i Coop är något annat än att vara klubbmedlem på t.ex. NK eller Åhléns eller K-rauta. Ibland stöter man på mindre kooperativ, som den ekologiska butiken FRAM i Linnéstaden, och kooperativa företag lär öka.

Hur är det om man inte har något att sälja? Kan man vara ett kooperativ då också? Många kooperativ har inget vinstintresse och är inte så intresserade av att sälja. Så vill väl t.ex. en föräldrakooperativ förskola i första hand forma sin förskola, snarare än att ”sälja dagisplatser”. Samtidigt får ju förskolan betalt för varje plats, av föräldrar och av det offentliga.

Vad är egentligen ett kooperativ om man inte har ngt man säljer? Blir det då en vanlig förening`? Eller finns det någon annan motsvarighet? Om man inte säljer ngt måste man ju ha finansiering. Om verksamheten inte är så kostsam kan man ju vara en förening (t.ex. idrott) eller så får man ha många medlemmar (t.ex. Svenska Kyrkan). Eller finns det något som är ett mellanting mellan förening och kooperativ?

Skulle t.ex. ett kooperativ kunna ägna sig åt grundforskning? Då finns det inget att sälja. Skulle en tankesmedja kunna vara ett kooperativ?

Det finns något mycket positivt i gemensamma projekt, ett slags gemensamt entreprenörskap. Kreativa sammanhang och människor som drivs av annat än vinstintresse i sitt arbete. Många ensamma entreprenörer drivs väl inte heller i första hand av vinstintresse, utan ofta av att vilja åstadkomma något.

Och vi sitter ju alla i den båten att det, i alla fall i någon mening, behöver gå runt.

Jag är tilltalad av den kooperativa idén och funderar över vad man kan ta med sig till andra sammanhang.

Sara Blom, Tankesmedjan Areopagen